Man undrar ju...

Jag har haft problem med mina leder i ganska många år, haft ont av och till. I början, när jag gick i gymnasiet, svullnade handlederna och jag hade ont i knäna en del. Jag gick till några olika husläkare, för som ni vet slutar dom ju titt som tätt, och EN av dom tog mig på allvar och skickade mig till en reumatolog på Ds. Givetvis hittade dom ingenting och allt rann ut i sanden...

Idag, flera år senare har jag mer problem och fler leder är involverade. Jag var hos min nuvarande (BRA) husläkare i höstas för problem med klåda och hon upptäckte att jag har förhöjd sänka. Den har vi tagit om flera ggr nu och den bara stiger, nu senast låg den på 62! Hon skickade ett brev häromdagen och sa att detta är inte normalt och måste utredas.. Givetvis blir man ganska nervös, undrar ju (sjuksköterska och därmed hypokondriker som man är) om det kan vara nått livshotande och jävligt otäckt som händer i min kropp.. Dock säger mina instinkter mig att om jag vore dödssjuk så borde jag ha fler symtom, jag mår ju rätt bra i övrigt. Är ganska trött iofs, har fortfarande problem med klåda och eksem men i övrigt känner jag mig inte så sjuk. Däremot värker det oftare i mina leder nu än det gjort förut, därför undrar jag om den eventuella reumatismen håller på och accelererar... Har ont i fingrarna, knäna, nacken och ryggen, anklarna och på senare tid även höfterna...

Det är skillnad på värk och värk... Det liksom moler och gnager och är diffust för det mesta, nån gång ibland är det knivskarpt... Det är inte alls som att ha ont i en led för att man gjort sig illa eller så... Folk tror oftast inte att man skulle ha nån reumatisk värk bara för att man är ung... Så vore nog ganska skönt att få en diagnos så jag kan få rätt behandling!
Blir sjukt mkt värre när jag har nån inflammation i kroppen, typ influensa med feber eller bara kraftigare förkylningar! Hualigen, aldrig är man helt frisk...

Ikväll ska jag tänka på annat dock! Min älskling Jenny är här hos oss och hälsar på, så vi ska grilla och dricka lite och kanske ta oss en sväng ute :D Mamma har varit och hämtat Tilde så både jag och Markus kan roa oss =)


Kram alla!


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Vet hur det kan vara! Väntar på den tid som det äntligen kommer visa ngt på proverna så man vet säkert vad det är för ngt! de misstänkte ngt reuma under grav då vitan min var så hög men inga andra prover. de tog lupusprover också som inte heller visade ngt?!?!

mormor reuma och farmor, mamma och syster fibro....kanske psoriasis artrit på syrran också.¨

vid dessa väderomslag så har jag sådan värk i benen(som växtvärk när man var liten)att jag inte kan ligga still. hjälper lite med paraflex! utan vantar fungerar inte fingrar och händer.

ländryggen börjar värka vid 03 varje natt och ingen smärtlindring hjälper.

sänkan din inte bra!!!

Hur är ditt B12?

Syrran är fortfarande under utredning och har lyckats få ner sänkan med kortison! så ngn inflammation osv är det ju men de vet inmte var!



håller tummarna att din läkare hittar ngt att göra!

2010-04-20 @ 08:45:14
URL: http://fruginsby.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag vet inte vad B-12 ligger på... Läkaren ska ringa imorrn! Usch ja visst är det jobbigt att inte veta!? Jag har också ledvärk o skit i släkten... Vi får hålla tummarna för varandra!

2010-04-20 @ 12:29:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0